Ce înseamnă conceptul de Zero Waste?
Protecția Mediului este o responsabilitate, care presupune înțelegerea și adoptarea unor concepte diverse (precum Zero Waste), menite să diminueze efectele negative ale poluării și să creeze un viitor sustenabil. În această direcție, se caută constant soluții eficiente de reducere sau prevenire a deșeurilor, acestea din urmă fiind de fapt cauza principală a contaminării mediului.
De altfel, Zero Waste a devenit un obiectiv popular pentru numeroase companii pe fondul tranziției de la un model de afaceri liniar la unul circular. Făcând parte dintr-un program eficient de management al deșeurilor, Zero Waste facilitează obținerea imaginii de „brand eco-friendly”, oferind beneficii atât la nivel de business, cât și de comunitate. Iată, așadar, ce trebuie să știi despre conceptul Zero Waste.
Ce înseamnă Zero Waste?
Acest concept face referire la un set de linii directoare sau de principii care vizează reducerea volumului de deșeuri, astfel încât foarte puține deșeuri sau 0 deșeuri să fie trimise către groapa de gunoi sau către o facilitate de eliminare a deșeurilor. Specialiștii recomandă ca acest concept să fie abordat prin implementarea unor îmbunătățiri progresive, cu o influență pozitivă semnificativă pe termen lung.
Vizând printre altele conservarea resurselor naturale, programele de Zero Waste presupun în esență reducerea cantității de deșeuri cât se poate de mult.
Ce înseamnă o afacere cu Zero Waste?
Există mai multe definiții pentru acest concept, însă implementarea acestuia are rolul de a proiecta și gestiona procese, respectiv fabrica produse astfel încât să se:
- evite sau să reducă sistematic volumul și toxicitatea deșeurilor;
- conserve resursele naturale prin recuperarea elementelor valoroase din deșeuri;
- prevină incinerarea sau îngroparea deșeurilor;
- elimine riscul de contaminare a solului, apei sau aerului și a efectelor asociate acesteia.
Cu alte cuvinte, afacerile Zero Waste efectuează diverși pași de reducere/ prevenire a deșeurilor (prin reutilizare, reciclare, etc) pentru a desfășura activități economice prietenoase cu mediul. Astfel, Zero Waste devine un program eficient de gestionare a deșeurilor.
În plus, abordarea unei astfel de perspective poate trece dincolo de interfața de companie. Adică, poate trece la regândirea deciziilor de cumpărare și consum pe care le iau consumatorii în maniera în care se intenționează reducerea pe cât posibil a deșeurilor generate.
Scopul este acela de a crea un sistem durabil, în care resursele să poată fi reutilizate, în loc să fie aruncate.
Care sunt avantajele implementării conceptului de Zero Waste?
Business-urile care abordează acest principiu, se pot bucura de următoarele beneficii:
- economii în ceea ce privește costurile de gestionare și eliminare a deșeurilor, respectiv cheltuielile de producție;
- alinierea la legislația în vigoare;
- crearea imaginii de companie responsabilă din punct de vedere ecologic;
- construirea unui nivel înalt de încredere cu clienții, partenerii de afaceri și comunitatea locală;
- îmbunătățirea fluxului de materii prime și materiale necesare proceselor tehnologice;
- menținerea competitivității pe piață;
- evitarea risipei;
- evitarea sancțiunilor privind emisiile de carbon sau managementul necorespunzător de deșeuri.
Cum poate afacerea ta să adopte perspectiva Zero Waste?
Abordând acest concept, compania ta își manifestă responsabilitatea socială corporativă (CSR), care joacă un rol important în îmbunătățirea imaginii. Cu toate că fiecare companie interpretează conceptul în funcție de particularitățile sale, aspectul comun se referă la eficientizarea activității economice ținând cont de responsabilitatea față de mediu.
Tranziția către un business Zero Waste presupune anumite etape:
- Desemnarea unui responsabil sau a unei echipe care să se ocupe de managementul deșeurilor – companiile au la dispoziție posibilitatea de a apela la serviciile de management integrat al deșeurilor furnizate de operatorii autorizați în domeniul protecției mediului.
- Realizarea unui audit privind tipurile și volumul de deșeuri generate – astfel, vei obține o imagine obiectivă a fluxurilor de deșeuri (ce produci, ce elimini, ce reciclezi, etc). Dacă în urma auditului, descoperi că un procent semnificativ de materiale reciclabile sunt risipite, poți implementa măsuri de colectare separată pentru a direcționa materialele spre reciclare și spre reintroducerea lor în procesele de producție sau vânzarea lor către alte firme.
- Stabilirea unor obiective și a unui plan de acțiune – în funcție de rezultatele auditului, se poate crea o strategie optimă de gestionare a deșeurilor. Abordată la fiecare nivel al business-ului (de la achizițiile de materii prime și până la eliminarea deșeurilor generate de procesul de producție), strategia aleasă are rolul de a reduce treptat risipa și de îndeplini obiectivul de Zero Waste.
- Conștientizarea importanței perspectivei Zero Waste în rândul angajaților – este important să discuți cu angajații despre măsurile ce pot fi implementate la nivel de individ (colectarea selectivă a deșeurilor, reducerea consumului de energie prin stingerea luminilor sau oprirea aparatelor nefolosite, etc).
- Crearea unei mentalități Zero Waste în rândul clienților – acolo unde e posibil, poți lua în considerare trecerea la ambalaje returnabile. Anunță-ți clienții că pot returna ambalajele produselor pe care le cumpără de la compania ta pentru a contribui la diminuarea deșeurilor și la crearea unui mediu mai curat. Unele tipuri de ambalaje pot fi reciclate și reutilizate în procesele tehnologice.
Concluzii
Când vine vorba de abordarea conceptului de Zero Waste, există mai multe căi prin care antreprenorii pot face tranziția către un model de afacere eficient și prietenos cu mediu. Cu toate acestea, reducerea pe cât de mult posibil a volumului de deșeuri generate de activitățile economice rămâne premisa pentru îndeplinirea obiectivului de Zero Waste.
Pentru a afla mai multe informații despre cum poți adopta acest concept în strategia ta de afaceri, contactează-ne!